Celý den venku? A není to nebezpečné?

10.9.2024

Mapování mezi 160 lesními školkami v ČR ukázalo, kolik hodin jsou děti venku a to nejen v otevřeném lese, ale také v zahradě okolo zázemí. Program venku je základem přírodní pedagogiky a vzdělávacích programů všech lesních školek. K tomu nedílně patří zajištění bezpečnosti dětí venku. Pedagogové s riziky pracují tak, aby vyhodnotili míru rizika a uvedli do praxe dobře fungující opatření. I přes všechnu prevenci se může něco stát, statistika ukazuje co.

Celý den venku?
Základem přírodní pedagogiky je pobyt v přírodě. Zní to samozřejmě, ale kdo to někdy zkusil, brzy zjistil, že není reálné být s dětmi celý rok každý den v lese po celý den. Lesní školky jsou přitom v naprosté většině celodenní (52 % lesních školek otevírá vrátka v 8 hodin ráno, 54 % zavírá v 15:45 hodin). Denní režim je pak základem dobrého každodenního fungování. Pokud byste si jej chtěli dobře nastavit, jste zváni na seminář Rytmus dne, spánek a potřeby malých dětí (22.11.2024 v Praze). Inspiraci vám také může přinést mapa wellbeingu.

mapa-wellbeingu-vyrez.jpg (174 KB)
Plakát si můžete stáhnout v pdf v tiskové kvalitě.


Jak to tedy s pobytem venku vypadá? V uzavřených prostorách (tedy v maringotce, jurtě apod.) jsou děti minimálně: necelé 2 hodiny v zimě a 1,7 hod v létě. Meziročně délka pobytu uvnitř klesla, což může být dáno mnoha faktory, včetně poslední kratší zimy. Uvnitř probíhá obvykle oběd a následný odpočinek nebo spánek.

alms-grafy-mapovani24-cas-uvnitr-2.jpg (579 KB)

alms-grafy-mapovani24-cas-venku-les-2.jpg (558 KB)

Čas venku ve volné přírodě je tím největším pokladem vzdělávacího programu lesních školek. Probíhá zde nejčastěji tzv. volná hra, která je plná učebního potenciálu. V teplém období tráví děti ve 33% lesních školek více než pět hodin, v dalších 30% je to 3 - 3,5 hodin. V zimě je ale skoro polovina (45%) lesních školek ve volné přírodě jen 1,5 - 2 hodiny. Školky se více drží v okolí vyhřívaného zázemí, ale stále venku.

alms-grafy-mapovani24-cas-venku-pristresek-2.jpg (562 KB)

Čas strávený venku v blízkosti přístřešku se tolik neliší mezi létem a zimou. Necelých 30% školek je takto venku celoročně 3 - 3,5 hodiny. Do času v blízkosti přístřešku patří i čas, kdy se děti ráno schází nebo po obědě, kdy část dětí odpočívá, a odpoledne, kdy už se blíží vyzvedávání. Tento pobyt venku je tedy z hlediska délky stejně podstatný jako čas v lese. Jak takový čas vypadá? Lesní školky mají okolo svého skromného zázemí nejčastěji zahradu a přírodní hřiště. Zahrada je zakotvena v anglickém i německém pojmu pro mateřskou školu (kinder-garten). Péče o záhonky, stromy, cestičky a zkušenost, jak ze semínka vyroste květina nebo něco k snědku, je v řadě lesních školek důležitá součást vzdělávacího programu. O zahradách jako ideálním vzdělávacím prostředí získáte spoustu inspirace 15. 5. 2025 na semináři v Praze.

alms-grafy-mapovani24-zahrady-2.jpg (417 KB)

Přírodní hřiště na první pohled moc hřiště nepřipomíná. Děti tu najdou stromy na lezení, blátivou kuchyni, bunkry a skrýše a také dostatek přírodního materiálu, se kterým mohou volně tvořit (špalíky, prkna, kamínky, provazy).

Vzdělávací program lesní školky
Lesní mateřské školy jsou pod dohledem České školní inspekce a proto musí mít písemně zpracovaný školní vzdělávací program. Dobrou zprávou je, že i 80 % lesních klubů, které ČŠI nekontroluje, má program sepsaný. Proč je to dobré? Vzdělávací program je výchozí bod – odtud je zřejmé, k jakým cílům školka děti, tým i celou organizaci vede a jedině pokud je má jasné, dokáže říct, zda se jí to skutečně daří. Patří sem také vyhodnocování vzdělávacího pokroku dětí.
Rodiče už při nástupu do školky často zajímá, jak dobře děti zvládají přechod na základní školu. K tomu patří otázka, jak se školky věnují nejstarší věkové kategorii, tedy dětem rok před nástupem do školy - předškolákům. Tzv. předškolní příprava může mít svůj vyhrazený čas nebo ji pedagogové zařazují průběžně po celý den. I o tom bude webinář "Předškoláci venku? Jde to!" 10. října 2024 a následně jeho záznam.

alms-grafy-mapovan24i-kdy-predskolni-2.jpg (572 KB)

alms-grafy-mapovani24-kam-miri-2.jpg (442 KB)

Důležitou součástí je také logopedická podpora. Rozvoj řeči je v předškolním věku podstatný zejména proto, že později je již vývoj z velké části ukončen a je mnohem obtížnější dětem s dobrou výslovností, ale i porozumění slyšenému pomoci. Tomu se přímo věnuje webinář Naskočí to samo? Podpořte hravě a citlivě řeč svého dítěte (21. 11. 2024).

Volná hra jako součást pedagogiky
V lesních školkách děti zažijí i dostatek prostoru pro tzv. volnou hru. Ve třetině všech lesních školek volná hra na programu denně 3 - 3,5 hodiny, více se zde ukazují rozdíly mezi lesními mateřskými školami a lesními kluby.

alms-grafy-mapovani24-volna-hra-1.jpg (560 KB)

Volná hra je doslova poklad přírodní pedagogiky – hlavní roli zde hraje interakce mezi dětmi a přírodou. Pro mnohé děti má volná hra doslova terapeutický účinek – mohou vyjádřit, co potřebují, ať už je to intenzivní pohyb, nebo naopak potřeba klidu. Děti s pomocí přírodnin rozehrávají rolové hry, staví, boří, zkrátka tvoří a tím objevují, co vše dokáží. Motorem volné hry je vnitřní motivace, která zesiluje učící efekt. Ačkoli to tedy navenek může vypadat, že děti “nic důležitého” nedělají, je potřeba se podívat blíže (pomáhají k tomu škály pro vyhodnocování kompetencí dětí) a uvědomit si, jakou šíři dovedností děti při volné hře venku uplatní – komunikaci s druhými, hrubou i jemnou motoriku, orientaci v prostoru, vnímání všemi smysly, plánování, experimentování atd.

Vzdělání průvodců
V lesních školkách ve školním roce 2023/2024 učí celkem 840 průvodců – jsou to pedagogičtí pracovníci, chůvy a lidé s další kvalifikací, kterou si také průběžně doplňují. Meziročně roste podíl průvodců kvalifikovaných podle zákona o pedagogických pracovnících. V kvalifikaci se výrazně projevuje rozdíl mezi lesními mateřskými školami a kluby. Důvod je prostý – v lesních MŠ jednoduše nemůže učit člověk bez odpovídající kvalifikace. Typicky je to kombinace pedagogického pracovníka a tzv. chůvy. Tato dvojice se osvědčila na to, aby bylo o děti postaráno a to jak z hlediska odborného tak i jejich základních potřeb (bezpečí, spánek, jídlo). Tento model by mohl být vzorem i pro jiné typy předškolních zařízení, kde je nedostatek osob zajišťujících péči o děti častým důvodem, proč se nedostanou děti ven do přírody. Zajímavá je i přítomnost průvodců s jinou než pedagogickou kvalifikací – zde se potkává skutečně velmi pestrá škála zkušeností, s nimiž průvodce do lesní školky přichází – ať už se jedná o sociální pedagogy, hudebníky, přírodovědce, zahradníky, maséry, zdravotní sestry či terapeuty.

alms-grafy-mapovani24-kvalifikace-2.jpg (563 KB)

Práce s rizikem
Lesní školky se programově rizikům nevyhýbají. Podstatou přístupu k riziku je, že se snaží se o zmírnění pravděpodobnosti vážného úrazu nebo jiné vážné nehody, ale zároveň se setkají se situacemi, které jsou potenciálně rizikové. Děti se tak učí, jak s rizikem preventivně pracovat - učí se dobrým návykům, které předchází úrazům, zraněním ale třeba i psychické nepohodě. Každá lesní školka vyhodnocuje rizika a vyvozuje pro sebe potřebná opatření. Tomu byl věnovaný webinář Práce s rizikem v přípravném týdnu, jehož záznam můžete zhlédnout. Členové Asociace lesních MŠ najdou vzorové dokumenty pro vyhodnocování rizik v Infobalíčku. Pravidla bezpečnosti v lesní školce byla součástí Zimních lesních novin 2024. Plakát si můžete viditelně pověsit ve vaší školce, ať celý tým i rodiče táhnou za jeden provaz - i to je součástí budování dobrých a bezpečných návyků dětí.

bezpecnost-plakatt.jpg (479 KB)Plakát si můžete stáhnout v pdf v tiskové kvalitě.

Stále vedou řezné rány
Ze všech 160 dotazovaných lesních školek se v 66 nestalo vůbec nic vážného. V dalších 62 školkách se stal úraz, který ale nevyžadoval lékařskou pomoc. Nejčastěji se jednalo o řeznou ránu, kterou zaznamenali v 8 lesních školkách. Ve 28 lesních školek došlo k úrazu, který vyžadoval lékařskou pomoc. Ve 35% to byly zlomeniny, následovaly řezné rány (22%). V ostatních školkách, které evidovaly nějakou rizikovou událost, se jednalo o krádeže nebo úrazy průvodců. Bezpečí dětí hodně závisí na tom, jak dobře se všichni ve školce adaptují. Téma rizik je důležité už u zápisu do školky. Základem je pozornost a vzájemná důvěra založená na tom, že rizika jsou všem jasná. O tom, jak dobře adaptovat na neznámé prostředí lesní školky nové děti, ale i rodiče a průvodce, bude webinář 20. března 2025 "Vybíráme a adaptujeme nové členy týmu rodiče/dítě/průvodce".